بروزرسانی هسته گوگل در مارس 2024 + راهنمای کامل
اطلاعاتی که باید در این آپدیت جدید گوگل بدانید
بروزرسانی هسته اصلی گوگل با هدف بهبود کیفیت نتایج جستجو منتشر شد. این آپدیت بر روی دو شاخص مهم تمرکز دارد:
- کاهش رتبه بندی و نمایش صفحاتی که صرفا برای جذب کلیک و رتبه بندی منتشر می شوند.
- افزایش رتبه و نمایش محتوایی که برای مردم و مخاطبین مفید است.
همچنین خط مشی های اسپم گوگل نیز برای مبارزه با اقداماتی که بر روی نتایج جستجو تاثیر منفی می گذارند بروزرسانی شده که با سیاست های جدیدی همراه شده است.
به روزرسانی اصلی گوگل March 2024
بروزرسانی مارس ۲۰۲۴ گوگل نسبت به آپدیت های قبلی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است که با تغییرات صورت گرفته در چندین هسته اصلی، تکامل این سیستم ها را در نحوه شناسایی محتوای مفید نشان می دهد.
با توجه به گستردگی این بروزرسانی، ممکن است طی بازه زمانی rollout که انتظار می رود تا یک ماه به طول انجامد، نوسانات بیشتری نسبت به آپدیت های قبلی وجود داشته باشد.
گوگل می گوید: تا زمانی که محتوای ارزشمند و مفیدی برای کاربران خود تولید می کنید، نیازی به انجام هیچ کار خاصی نیست اما درصورتی که با کاهش رتبه در نتایج جستجو مواجه شدید، توصیه می کنیم سند راهنمای ایجاد محتوای مفید، قابل اعتماد و کاربر محور را مطالعه کنید.
بروزرسانی مارس 2024 از آنجایی اهمیت ویژه ای پیدا می کند که صرف تولید محتوا به معنی ارزشمندی و کیفیت بالای آن نخواهد بود.
بروزرسانی اسپم March 2024
سیاست های اسپم گوگل برای مقابله با اقداماتی ایجاد شده که می توانند بر کیفیت نتایج جستجو تأثیر منفی بگذارند. از این رو سه خط مشی جدید به سند اسپم اضافه شده که اصطلاحا “اقدامات اسپم رایج” نامیده می شوند:
- سوء استفاده از دامنه منقضی شده
- سوء استفاده از محتوای تولید شده انبوه
- سوء استفاده از شهرت سایت
گوگل همواره مدیران سایت ها و تولید کنندگان محتوا تشویق می کند تا ضمن بررسی دقیق خط مشی های اسپم، از احتمال احراز شرایط ذکر شده در سیاست های فوق اطمینان حاصل کنند. نقض سیاست های اسپم گوگل می تواند رتبه صفحات را کاهش داده و یا از نمایش آنها در نتایج جستجو جلوگیری کند.
لازم به ذکر است در صورتی که توسط سیستم اسپم جریمه manual action شوید، ضمن اطلاع از طریق کنسول جستجو، قادر خواهید بود برای درخواست بازبینی و تجدید نظر اقدام کنید.
سوءاستفاده از دامنه منقضی شده
سوءاستفاده از دامنه منقضی شده روشی است که در آن افراد سودجو تلاش می کنند تا با انتشار محتوای بی کیفیت و تکیه بر اعتبار گذشته آن دامنه، نتایج خوبی را به دست آورند.
به عنوان مثال، ممکن است شخصی بخواهد دامنه ای را که سابقا توسط یک سایت پزشکی استفاده شده خریداری کرده و با سواستفاده از شهرت آن، رتبه خوبی را برای وبسایت کنونی که می تواند شرط بندی و قمار باشد بدست آورد.
توجه داشته باشید که شهرت یک دامنه تضمینی برای انتقال اعتبار و برای رتبه بندی کسب و کار جدید شما در این دامین نیست. به بیان دیگر شاخص شهرت به عوامل زیادی بستگی دارد که در این مورد بخصوص در صورتیکه شخص قصد داشته باشد از شهرت یک نام سواستفاده کند، موتور جستجو آن را تشخیص خواهد داد.
سوءاستفاده با تولید محتوای انبوه
سوءاستفاده به روش Scaled abuse زمانی اتفاق می افتد که در آن صفحات زیادی با هدف رتبه بندی در نتایج جستجو تولید می شود اما محتوای آنها فاقد هرگونه ارزش و کیفیت است.
این خط مشی بر روی حجم زیادی از محتوا متمرکز است که فاقد هرگونه اصالت بوده و فارق از نحوه ایجاد آن، ارزشی برای کاربران و مخاطبین هدف ندارد.
سیاست مبارزه با Scaled content abuse بر اساس خط مشی های قبلی اسپم درخصوص محتوای تولید شده به روش خودکار بنا شده و اطمینان حاصل می کند تا در صورت احراز سوءاستفاده به روش فوق، بدون در نظر گرفتن اینکه محتوا به چه روشی تولید شده، با آن مقابله کند.
آیا سیاست های Scaled abuse به معنی تغییر نگرش گوگل در تولید محتوا با هوش مصنوعی مولد است؟
گوگل می گوید: از گذشته تا کنون، خطمشی های ما بر این اصل استوار بوده که اگر استفاده از روش های خودکارسازی مانند هوش مصنوعی مولد صرفا با هدف رتبه بندی در نتایج جستجو باشد، اسپم محسوب می شود. بروزرسانی مارس 2024 گوگل برای شناسایی و مبارزه با روش های پیچیده بهبود یافته که در آن، تشخیص کیفیت در انواع روش های مختلف تولید محتوا ممکن نبود.
تفاوت خطمشی جدید “Scaled content abuse ” با خطمشی قدیمی “automatically-generated content” چیست؟
سیاست های جدید گوگل بر روی این ایده تمرکز دارد که اگر تولید محتوا در مقیاس بزرگ به منظور دستکاری در نتایج و رتبه بندی انجام شود، سوءاستفاده به حساب آمده و فارغ از اینکه نویسنده آنها هوش مصنوعی باشد یا انسان، اسپم طلقی می گردد.
سوءاستفاده از شهرت سایت
سوءاستفاده از شهرت سایت زمانی اتفاق می افتد که صفحات شخص ثالث با هدف سواستفاده از شهرت شخص اول منتشر می شوند. این خط مشی یکی از مهم ترین و پیچیده ترین سیاست هایی است که گوگل طی سال های گذشته درحال بهبود سیستم های خود به روش یادگیری ماشین بوده است.
برای درک بهتر، تصور کنید سایت دانشگاه هاروارد دارای ساب دامنه ای است که در آن وبسایت مستقلی با سواستفاده از نام هاروارد درحال فروش VPN باشد.
در مثالی دیگر اگر وبسایتی دارای صفحاتی باشد که با هدف دستکاری رتبه بندی و یا تغییر در نتایج به روش های اسپم باشد، حتی در صورتیکه شخص اول از این موضوع آگاه نباشد، اسپم در نظر گرفته شده و بر روی رتبه بندی کل وبسایت تاثیرگذار است.
این بروزرسانی زمانی عمیق تر می شود که در آن، اگر محتوایی با هدف سواستفاده از سیگنال های رتبه بندی وبسایت اصلی منتشر شود، در صورتیکه با نظارت یا مشارکت اندک یا بدون نظارت شخص اول باشد هم اسپم بوده و با آن مبارزه می شود.
صفحات شخص ثالث به صفحاتی گفته می شود که معمولاً مستقل از هدف اصلی سایت میزبان یا بدون نظارت یا مشارکت دقیق آن تولید شده و ارزش کافی برای مخاطبان ندارند.
البته خط مشی جدید گوگل به معنی این نیست که محتوای شخص ثالث بطور کل ناقض سیاست های اسپم است، بلکه فقط محتوایی را تحت تاثیر قرار می دهد که بدون نظارت دقیق منتشر و یا برای دستکاری رتبهبندی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، بسیاری از وبسایت ها، محتوای تبلیغاتی را منتشر میکنند که برای مخاطبین معمولی آنها در نظر گرفته شده و قصد دستکاری نتایج را ندارند.
این نوع محتوا که “تبلیغات بومی” یا “advertorial” نامیده میشود، مخاطبین عادی وبسایت را هنگام مشاهده آنها گیج نمیکند.
بروزرسانی Site reputation abuse از تاریخ 5 می 2024 فعال خواهد شد تا مدیران وبسایت ها زمان کافی برای ارزیابی و تغییرات احتمالی را در اختیار داشته باشند.
یک وبسایت چه سیگنالهای رتبه بندی دارد؟
سیستم های رتبه بندی هسته گوگل عمدتاً برای ارزیابی در سطح صفحه طراحی شده اند که از سیگنال ها و سیستم های مختلفی برای درک نحوه رتبه بندی صفحات بصورت جداگانه استفاده می کنند.
منتهی این موتور جستجو تعدادی سیگنال رتبه بندی هم در سطح سایت دارد که بصورت site wide در نظر گرفته می شوند.
گوگل بر این نکته تاکید می کند که شاخص های امتیاز و اعتبار عنوان شده توسط سایر سایت های ثالث با هیچ یک از سیستم های گوگل مطابقت ندارند و این موتور جستجو از آنها استفاده نمی کند.
آیا سایت هایی که کوپن های فروش و تخفیف را با همکاری سایت ها یا اشخاص ثالث منتشر می کنند اسپم طلقی می شوند؟
بسیاری از نشریات یا وبسایت ها برای مخاطبین خود کوپن های فروش عرضه می کنند که ممکن است از طریق سایت های شخص ثالث صورت پذیرد.
گوگل می گوید اگر سایت های فوق در تولید و تهیه این کدها نقش فعال داشته باشند، نیازی به مسدود کردن صفحات فوق از نتایج جستجوی گوگل نیست. با این حال مخاطبان صفحات فوق باید به طور واضح متوجه شوند که کدهای تخفیف خود را از کجا تهیه می کنند و راهکارهایی برای اطمینان از اینکه این کدها برای آنها مفید است نیز وجود داشته باشد.
هدف موتور جستجوی گوگل از بروزرسانی خط مشی های جدید و بهبودهای مداوم در سیستم های مبارزه با اسپم نه تنها اطمینان از دریافت محتوای عالی و مفید توسط کاربران است، بلکه اطمینان حاصل می کند تا تولیدکنندگان محتوای مفید در نتایج جستجو بتوانند رتبه بالاتری از سایت هایی که درگیر اسپم هستند داشته باشند.
نکاتی درخصوص بروزرسانی هسته اصلی و اسپم March 2021
بروزرسانی اصلی جستجو و اسپم مارس ۲۰۲۴ درحال منتشر می شود که سیستم رتبه بندی محتوای مفید را نیز در سیستم هسته اصلی گوگل ادغام می کند.
این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا رتبه بندی HCU سابقا فقط سیگنال منفی بود و حالا هسته اصلی گوگل با این بروزرسانی، سیگنال محتوای مفید را هم از اعماق وب دریافت می کند.
بروزرسانی اصلی جستجو و اسپم مارس ۲۰۲۴ درحال منتشر می شود که سیستم رتبه بندی محتوای مفید را نیز در سیستم هسته اصلی گوگل ادغام می کند.
امروز، گوگل اولین بروزرسانی هسته خود در سال 2024 را درحالی آغاز کرد که به گفته جان مولر ممکن است بیشتر از یک ماه در رول اوت باشد.
الیزابت تاکر، مدیر محصول بخش جستجوی گوگل می گوید: ما انتظار داریم با ترکیب این بهروزرسانی و تلاش های قبلی مان، محتوای کم کیفیت و غیرمرتبط را به میزان 40 درصد از نتایج جستجو کاهش دهیم.
این بروزرسانی، برخلاف آپدیت های قبلی، شامل بهبودهایی در چندین مؤلفه در سیستم اصلی سرچ گوگل است که الگوریتم های زیادی را درگیر خواهد کرد. برخی از این آپدیت ها ممکن است طی هفته های آتی فعال شوند که در بروزرسانی مارس برنامه ریزی شده اند.
کریس نلسون از تیم کیفیت جستجوی گوگل گفت: بروزرسانی هسته مارس ۲۰۲۴ آپدیت پیچیده تری به نسبت بروزرسانیهای هسته معمول است و تغییراتی را در چندین سیستم هسته انجام می دهد که گوگل را با استفاده از مجموعه ای از سیگنالها و رویکردهای نوآورانه سیستم های رتبه بندی، برای نمایش نتایج مفیدتر تقویت می کند.
از آنجایی که گوگل چندین سیستم هسته را بروزرسانی می کند، نوسانات بیشتری را نسبت به گذشته در رتبه بندی ها و نتایج به همراه خواهد داشت، زیرا سیستم های مختلفی به طور کامل آپدیت می شوند و یکدیگر را تقویت می کنند.
گوگل می گوید که با بروزرسانی مارس 2024، نحوه درک این موضوع که کدام صفحات وب غیرمفید هستند، تجربه کاربری ضعیفی دارند یا به نظر میرسد برای موتورهای جستجو ایجاد شده اند را اصلاح کرده است.
محتوای مفید اکنون بخشی از هسته اصلی گوگل است
با بروزرسانی هسته مارس ۲۰۲۴، گوگل آپدیت های جدید سیستم رتبه بندی محتوای مفید را متوقف خواهد کرد، زیرا این سیستم در هسته اصلی جستجوی گوگل ادغام شده است.
آخرین بروزرسانی محتوای مفید مربوط به سپتامبر ۲۰۲۳ بود که به عنوان یک آپدیت بزرگ بود بر روی چندین حوزه تأثیرات زیادی گذاشت. از طرف دیگر سیستم کلاسیفیر HCU نیز ضمن بازنگری در بروزرسانی هسته مارس ۲۰۲۴، به سیستم اصلی جستجوی گوگل پیوسته است.
بروزرسانی هسته مارس ۲۰۲۴ از زمان بهروزرسانی محتوای مفید ۲۰۲۲ درحال توسعه بوده است.
به روزرسانی های اسپم مارس ۲۰۲۴
گوگل با انتشار بروزرسانی های جدیدی برای سیستم اسپم، آپدیت هسته مارس ۲۰۲۴ را کامل کرد. به گفته گوگل، به جز سیستم سوءاستفاده از شهرت سایت که از 5 می 2024 فعال خواهد شد، سیستم های مبارزه با تولید محتوای انبوه بی کیفیت و سوءاستفاده از دامنه منقضی شده از همین هفته کار خود را با جریمه و manual action آغاز خواهند کرد.
سوءاستفاده از روش تولید محتوای انبوه زمانی اتفاق میافتد که صفحات زیادی با هدف اصلی دستکاری رتبه بندی جستجو و پرهیز از کمک به کاربران ایجاد می شوند. این روش سوءاستفاده معمولاً بر تولید حجم زیادی از محتوای غیر اورجینال متمرکز است که فارغ از نحوه ایجاد، ارزش خاصی برای کاربران ندارد.
سوءاستفاده از شهرت سایت نیز به صفحات شخص ثالثی که با نظارت یا مشارکت اندک یا بدون نظارت شخص اول منتشر می شوند اشاره می کند که هدف آن دستکاری رتبه بندی جستجو با استفاده از سیگنالهای رتبه بندی سایت شخص اول است.
سابقا در جریان اطلاع رسانی توصیه های گوگل به این نکته اشاره کرده بودم که در یک مورد بخصوص، گوگل صفحه فروش vpn را که در ساب دامنه سایت دانشگاه هاروارد بود، مصداق بارز اسپم دانست.
طی چند ماه گذشته، شکایات زیادی مبنی بر بدتر شدن نتایج جستجو وجود داشته که به نظر میرسید گوگل سایتهای بزرگ را به جای سایت های کوچکتر رتبه بندی می کند.
در همان زمان، سخنگوی گوگل درخصوص رتبه بندی سایت های فروم و انجمن های گفتگو اینطور پاسخ داد:
ما میدانیم که مردم برای برخی از سوالات، به دنبال محتوایی هستند که از افرادی با تجربیات مرتبط ارایه می شود. هدف گوگل بر این اصل استوار است تا محتوایی که مفید است و مردم به دنبال آن هستند را به آنها نمایش دهد.
محتوای باکیفیت و بی کیفیت در انواع صفحات از جمله انجمن ها و بحث های ایجاد شده توسط کاربران وجود دارد و هدف ما هم نمایش بهترینهای وب است. ما معتقدیم که پیشرفتهای بیشنر رتبهبندی به ما کمک می کند تا محتوای باکیفیت تر را حتی اگر در انجمن ها باشد برای جستجوهایی که مفید است نمایش دهیم زیرا به ما کمک میکند تا در تشخیص اینکه چه زمانی چنین محتوایی واقعاً مفید است، بهتر عمل کنیم.
گوگل می گوید تغییرات رتبه بندی مارس 2024 قبل از قرارداد با Reddit انجام شده است.
سخنگوی این شرکت گفت: ما در تلاش هستیم تا محتوایی را که منعکس کننده دیدگاه های دست اول از تمام سایتها در تمام حوزه ها هست را نمایش دهیم.
در ماه نوامبر بود که گوگل به همه ما توصیه کرد: کمربندهای مان را ببندیم؛ عبارتی که در ماه ژانویه و یک بار دیگر در ماه فوریه نیز تکرار شد.
آیا این بروزرسانی همان موعودی است که منتظرش بودیم؟ خب، باید دید.
سوالات متداول درخصوص محتوای مفید و نتایج جستجوی گوگل
سیستم های رتبه بندی گوگل برای این منظور طراحی شده اند تا کاربران بتوانند محتوای مفید و باکیفیتی را ببینند که به آنها احساس رضایت از جستجو بدهد. در ادامه قصد داریم به سؤالاتی درباره نحوه عملکرد این سیستم ها در نحوه نمایش و رتبه بندی محتوای مفید پاسخ هایی دهیم.
آیا گوگل از یک سیستم واحد برای رتبه بندی محتوای مفید استفاده می کند؟
ایده بهبود نمایش محتوای مفید در نتایج جستجو با سیستمی به نام helpful content آغاز و در سال ۲۰۲۲ راه اندازی شد. اما از آن زمان تاکنون بسیاری از فرایندها پیشرفت کرده اند و دیگر تنها یک سیستم واحد برای شناسایی محتوای مفید وجود ندارد.
درواقع سیستم های رتبه بندی هسته گوگل از سیگنال ها و سیستم های متنوعی برای شناسایی و نمایش صفحات مفید استفاده میکنند.
چگونه می توانم از مفید بودن محتوای صفحاتم اطمینان حاصل کنم؟
صفحه راهنمای ارزیابی محتوای مفید که به نام راهنمای “ایجاد محتوای مفید، قابل اعتماد و کاربر محور” شناخته می شود، شامل سؤالاتی است که به شما در خودارزیابی محتوای صفحات کمک می کند.
سیستم های رتبه بندی گوگل، میزان مفید بودن محتوا را در سطح صفحه ارزیابی میکنند یا کل سایت ؟
سیستم های رتبه بندی هسته گوگل عمدتاً برای ارزیابی در سطح صفحه طراحی شده اند و از سیگنال ها و سیستم های مختلفی برای درک مفید بودن صفحات بصورت جداگانه استفاده می کنند. با اینحال سیگنال های متنوع دیگری هم وجود دارد که شاخص های خود را بصورت site wide ارزیابی می کنند.
آیا حذف محتوای غیرمفید به بهبود رتبه سایر محتوای سایت کمک میکند؟
همانطور که توضیح داده شد، سیستمهای گوگل در سطح صفحه کار می کنند تا مفیدترین محتوایی را که می توانند نشان دهند رتبه بندی کنند، حتی اگر آن محتوا در سایتی باشد که محتوای غیرمفید نیز دارد. با این حال، داشتن محتوای نسبتاً غیرمفید، ممکن است باعث شود سایر محتواهای سایت عملکرد ضعیف تری در جستجو داشته باشند، هرچند این میزان ممکن است در موارد مختلف، متفاوت باشد. حذف محتوای غیرمفید می تواند به بهبود عملکرد صفحات دیگر شما کمک کند.
اگر محتوای غیرمفید را حذف کنم، برای بهبودهای احتمالی در رتبه بندی، باید منتظر بروزرسانی دیگری باشم؟
تغییرات رتبه بندی ممکن است به دلایل مختلفی در هر زمانی اتفاق بیفتد. گوگل به طور مرتب سیستم های رتبه بندی خود را بروزرسانی می کند و محتوای موجود در وب نیز دائما درحال تغییر است. هرچند سیستم های رتبه بندی این تحولات را پردازش می کنند اما هیچ جدول زمانی مشخصی وجود ندارد که نشان دهد چقدر طول می کشد تا بهبودهای احتمالی در رتبه بندی مشخص شود.
نویسنده: علیرضا ناجی
نظرات