
آیا alt تصاویر همچنان در سئو تاثیرگذار است؟
جان مولر از گوگل تأکید کرد که انتخاب متن جایگزین (Alt Text) در درجه اول یک تصمیم سئویی نیست، بلکه باید با هدف بهبود دسترسپذیری (Accessibility) انجام شود. او با بازنشر پست جفری زلدمن، نمودار تصمیمگیری W3C را بهعنوان راهنمایی برای نحوه استفاده از متن جایگزین معرفی کرد.
این نمودار شامل پنج سؤال کلیدی است که کمک میکند تعیین کنید آیا یک تصویر به متن جایگزین نیاز دارد و در صورت نیاز، چه متنی برای آن مناسب است.
پنج سؤال کلیدی این نمودار:
- آیا تصویر حاوی متن است؟
- آیا تصویر در یک لینک یا دکمه استفاده شده است و نبود آن باعث میشود عملکرد لینک یا دکمه نامفهوم باشد؟
- آیا تصویر برای محتوای صفحه یا زمینه کلی آن، معنای خاصی دارد؟
- آیا تصویر صرفاً تزئینی است یا برای کاربران قابل مشاهده در نظر گرفته نشده است؟
- آیا تصویر در دستههای فوق قرار نمیگیرد یا مشخص نیست چه متنی برای آن مناسب است؟
یکی از کاربران، نسخه تعاملی این نمودار را به نام «Alt Text Decide-O-Matic» معرفی کرد که راه جدیدی برای تعامل با فرآیند تصمیمگیری متن جایگزین ارائه میدهد.
بهطورکلی برای استفاده صحیح از متن جایگزین، به دسترسپذیری کاربران توجه کنید و از منابع معتبر مانند نمودار تصمیمگیری W3C بهره ببرید.
فراموش نکنید که هیچ راهکاری در سئو به اندازه بهبود تجربه کاربری نمیتواند موثر باشد، حتی در سئو تصاویر سایت. پس از ارائه تصاویر مفید و مرتبط در کنار محتوای ارزشمند غافل نشوید.
نظرات